NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
8 - (2384) حدثنا
يحيى بن يحيى.
أخبرنا خالد
بن عبدالله عن
خالد، عن أبي
عثمان. أخبرني
عمرو بن
العاص؛
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم بعثه على
جيش ذات
السلاسل.
فأتيته فقلت:
أي الناس أحب
إليك؟ قال
"عائشة" قلت:
من الرجال؟
قال "أبوها"
قلت: ثم من؟
قال "عمر" فعد
رجالا.
[ش (ذات
السلاسل) هو
ماء لبني جذام
بناحية الشام].
{8}
Bize Yahya b. Yahya
rivayet etti. (Dediki): Bize Hâlid b. Abdillah, Hâlid'den, o da Ebû Osman'dan
naklen haber verdi. (Demişki): Bana Amr b. As haber verdi. Resûlullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
Amr'ı zatı selâsil
ordusuna kumandan göndermiş. Amr şöyle demiş : Ona vararak:
— Sana insanların en sevimlisi kimdir? diye
sordum.
«Âtşe!» cevâbını verdi.
— Yâ erkeklerden? dedim. «Babası!» buyurdu.
— Sonra kim?» dedim.
«Ömer!» buyurdu ve bir
takım zevat saydı.
İzah:
Bu hadisi Buhâri
«Fedâli ashab» ile «megziı» Tirmizi ile Nesâi «Menâkıb»'de tahric etmişlerdir,
Zatu Selâsil: Şam tarafında
Beni Cüzam kabilesine ait bir sudur. Hicretin sekizinci yılında burada
müslümanlarla küffar harb ettiği için vak'aya bu yerin ismi verilmiştir. Mûte
harbi bundan önce olmuştur. Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Hz. Amr
İbni Âs'ı ordu kumandanı tayin etmişti. Halbuki ordunun içinde Hz. Ebû Bekr'le
Ömer de vardı. Bunu görünce Hz. Amr b. Âs : Galiba beni Resûlullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) daha çok seviyor; rütbe itibariyle bunlardan üstün tutuyor,
diye düşünerek Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e hadiste zikri geçen suali
sordu.
Hadisin muhtelif
rivayetlerinden anlaşıldığına göre Amr b. Âs kendisini söyler ümidiyle : «Ondan
sonra kimi seviyorsun?» diye sormakta devam etmiş, fakat Resûlullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) hep başkalarını söylemiştir. Bunun üzerine Hz. Amr kendisine
yakında sıra gelmeyeceğini anlayarak sormaktan vazgeçmiştir. Siyer ulemâsının
beyânlarına göre gerçekten o gün Hz. Amr 'dan daha üstün bir hayli Ashab-ı
kiranı bulunmakta idi.
Nevevi: «Bu hadis Hz.
Ebû Bekr'le Ömer ve Âişe'nin pek büyük fazilet sahibi olduklarını açıkça
göstermektedir. Bu hadiste Hz. Ebû Bekr'i, ondan sonra Ömer'i bütün sahabeden
üstün kabul eden ehl-i sünnete açık delil vardır.» diyor.